Od Bajkowskiej do Chopina
Dzieci na początku często mają wielki zapał do nauki gry na instrumencie. Jednak z czasem tracą entuzjazm i przerywają̨ naukę, gdy odkrywają, jak trudne są nuty. Przyczyną jest notacja muzyczna, która została wymyślona dla dorosłych, przez dorosłych. Nauka gry z nut jest trudna dla dzieci, ponieważ wymaga od nich myślenia tak, jak myślą dorośli.
Naturalnym sposobem uczenia się̨ przez najmłodszych jest naśladownictwo i kreatywność. Dzieci przetwarzają̨ nowo poznaną wiedzę w swojej wyobraźni. Dlatego wszystko może stać się dla nich pretekstem do zabawy. Jednak, czy można bawić się nutami? To nie możliwe. Nuty nie zastąpią zabawek – nie da się ich przytulać jak lalek ani nie można budować z nich zamków jak z klocków. Dziecko może jedynie nauczyć się na pamięć reguł notacji muzycznej, a później powtarzać tę wiedzę podczas zajęć. Przecież̇ każde lekcja gry na instrumencie jest formą stresującego testu, który sprawdza wiedzę i umiejętności ucznia. Niestety taki sposób nauki ogranicza naturalną, dziecięcą kreatywność.
Problemy te rozwiązuje pedagogika zabawy, której Lidia Bajkowska jest prekursorką. Swoją metodę edukacji muzycznej potwierdziła naukowo w latach 1980-1981 na studiach doktoranckich na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 1992 r. dokonała „transpozycji” swojej metody do postaci bajki dla dzieci, w której siedem nut i pozostałe terminy muzyczne są ożywione. Stają się one bohaterami książki. Ich przygody tłumaczą całą podstawą teorię muzyki.
Uczniowie powtarzają̨ przygody tych bohaterów w formie zabaw na lekcjach muzyki – zarówno w przedszkolu czy szkole podstawowej jak i podczas indywidualnych lekcji gry na fortepianie. W ten sposób dzieci nie muszą uczyć się na pamięć ani starać się zrozumieć trudną teorię muzyki.
Same lekcje również przestają być nudne i stresujące, a stają się one atrakcyjną zabawą. Dzieci po prostu bawią się na każdej lekcji – a po jakimś czasie zaczynają grać z nut i komponować pierwsze utwory muzyczne (na początku – w jednej oktawie, w skali C-dur).
Metoda L. Bajkowskiej to jedna z najłatwiejszych, najszybszych i najefektywniejszych metod, która przygotowuje dzieci do profesjonalnej edukacji muzycznej oraz wykonywania w przyszłości każdego rodzaju muzyki – np. europejskiej muzyki klasycznej, tradycyjnej muzyki azjatyckiej lub arabskiej, muzyki rozrywkowej lub jazzu.
Fryderyk Chopin
Metoda edukacji muzycznej Lidii Bajkowskiej ta składa się z trzech kroków. Fryderyk Chopin rozpoczynał w dzieciństwie edukację muzyczną dokładnie w ten sposób.
1. Zanim zaczął wydobywać pierwsze dźwięki z instrumentu, najpierw słuchał muzyki poważnej, gdy w domu grali mu rodzice.
2. Następnie bawił się̨ dźwiękami i uczył się gry z nut. Nie miał zajeść rytmiki w przedszkolu ani nie wybijał rytmów na bębenku. Uczył się nut – ich położenia na pięciolinii i klawiaturze fortepianu. W ten sposób zaczynał grać pierwsze utwory.
3. Wreszcie już od dzieciństwa bawił się w komponowanie pierwszych melodii i utworów.
Lidia Bajkowska naukowo odtworzyła proces pierwszego wprowadzenia Fryderyka Chopina do muzyki, który w jego wczesnym dzieciństwie poprzedzał tzw. profesjonalną edukację muzyczną. Metoda Lidii Bajkowskiej przywraca do szkolnictwa XXI wieku ten sam proces, pozwalając wszystkim dzieciom na rozwijanie swoich zainteresowań muzycznych w podobny sposób. Ponadto ta polska metoda jest rozszerzona o najnowsze osiągnięcia naukowe w pedagogice dziecięcej, które sprawdzają się od 30-40 lat w całym kraju.
Zabawa w komponowanie jest kluczowym elementem rozwoju kreatywności dzieci. Daje im wielką satysfakcję i poczucie wiary we własne możliwości. Często układanie utworów staje się ich ulubioną zabawą – bardziej wciągającą niż telewizja czy gry elektroniczne. Gdy później nauka gry z nut staje się coraz trudniejsza, dzieci rozumieją, że dzięki temu będą mogły tworzyć jeszcze piękniejsze utwory. Zabawa w komponowanie motywuje je do kontynuowania edukacji muzycznej.
Metoda Lidii Bajkowskiej i rozwój kreatywności
Dziś gospodarki wszystkich krajów potrzebują innowacyjności, do której niezbędna jest kreatywność. Komponowanie to nie tylko rozwój talentów artystycznych dzieci. Jest to też ważne narzędzie rozwijania prawdziwej kreatywności, która w dorosłości pomoże im tworzyć innowacje – zarówno w muzyce i każdym innym zawodzie, który wybiorą.
Bezpłatne eBooki
1. Wstęp do polskiej metody edukacji muzycznej
2. Metoda Lidii Bajkowskiej w opiniach pedagogów muzyki
Bestsellery z naszej oferty – sklep dla nauczycieli i placówek edukacyjnych:
Strona główna sklepu
Powrót do strony głównej z naszą ofertą dla nauczycieli i placówek edukacyjnych
Świadome słuchanie muzyki
Kurs video (eLearning) dla nauczycieli przedszkolnych, wczesnoszkolnych oraz dyrektorów przedszkoli i szkół podstawowych
Poradnik metodyczny
Gotowe scenariusze łącznie 150 lekcji i ćwiczeń muzycznych z „Bajką o Piosence i Nutkach”
e-pomoc dydaktyczna
Cyfrowa „Bajka o Piosence i Nutkach” (PDF) do wyświetlania na tablicy interaktywnej