Metoda Lidii Bajkowskiej logo

Ogólnopolski program dla przedszkoli, zerówek, szkół podstawowych i szkół muzycznych

ZERÓWKA MUZYCZNA

METODĄ L. BAJKOWSKIEJ

Załóż w swojej placówce edukacyjnej ZERÓWKĘ MUZYCZNĄ zgodnie z założeniami jej wynalazczyni oraz jej metodyką pracy. Zapewnij dzieciom najwyższy poziom edukacji artystycznej oraz kompleksowe przygotowanie do nauki w szkole muzycznej.

O programie

Celem programu Zerówka Muzyczna Metodą L. Bajkowskiej jest rozwinięcie w dzieciach najważniejszych kompetencji muzycznych poprzez pedagogikę zabawy (Metodą Lidii Bajkowskiej) oraz profesjonalne przygotowanie ich do dalszej nauki w szkołach muzycznych (lub hobbystycznego kontynuowania nauki gry z nut na dowolnym instrumencie muzycznym).

Wszystkie badania naukowe na świecie dowodzą, że profesjonalna edukacja muzyczna rozwija dzieci intelektualnie i emocjonalnie. Jednak badania te nie mówią o typowych zajęciach umuzykalniających czy rytmice – ale o profesjonalnej edukacji muzycznej, o tak zwanym „treningu muzycznym”, w czym doskonale sprawdza się Metoda L. Bajkowskiej na etapie początkowym.

Najważniejsze korzyści edukacji muzycznej to m.in.:

  • Rozwój zdolności edukacyjnych (wyższe oceny przez cały okres nauki w szkole podstawowej, liceum i na studiach – ze wszystkich przedmiotów, w tym z matematyki i języków obcych).
  • Rozwój zdolności intelektualnych (m.in. rozumowanie przestrzenne, wyższe IQ).
  • Rozwój kompetencji społecznych (m.in. zacieśnianie się związków rodzinnych, lepsza integracja dzieci w grupie, wyższa tolerancja i inkluzywność/nauka włączająca, mniej negatywnych zachowań wśród rówieśników).

Najważniejszy wiek dziecka, w którym może ono najlepiej rozwinąć swoje kompetencje muzyczne, to właśnie okres przedszkolny i wczesnoszkolny. Wynika to ze sposobu, w jakim rozwija się mózg człowieka (poczytaj więcej np. o neurodydaktyce). Najlepszą na świecie metodą profesjonalnej edukacji muzycznej dla dzieci w tym wieku jest Metoda Lidii Bajkowskiej, która od 1992 r. jest szeroko stosowana w placówkach systemu oświaty i szkolnictwa artystycznego.

Korzyści dla dzieci i rodzin

1. Wysokie rezultaty nauczania dzięki zabawie i braku świadomej nauki – dzięki pedagogice zabawy w Metodzie L. Bajkowskiej dzieci nie będą miały poczucia, że się uczą (nie muszą zapamiętywać, starać się zrozumieć trudną teorię muzyki itp.). Każda kolejna lekcja będzie dla nich atrakcyjną zabawą, jednak na koniec Zerówki Muzycznej wszystkie dzieci będą miały profesjonalne przygotowanie muzyczne:

  • dzieci będą rozumiały piękno słuchanej muzyki (kształtowanie gustu muzycznego),
  • dzieci zaczną czytać nuty – grać z nut na fortepianie/innym instrumencie klawiszowym (na poziomie podstawowym –  jednej oktawie, w tonacji C-dur),
  • dzieci zaczną świadomie komponować pierwsze miniutwory muzyczne.

2. Każdy absolwent Zerówki Muzycznej Metodą L. Bajkowskiej otrzyma kompleksowe przygotowanie do dalszej nauki w szkole muzycznej.

3. Rozwój  intelektualny – edukacja muzyczna w Zerówce Muzycznej rozwinie dzieci emocjonalnie i intelektualnie – w szczególności ich zdolności edukacyjne (wyższe oceny w szkole ze wszystkich przedmiotów, zarówno ścisłych jak i humanistycznych, w tym w nauce języków obcych).

4. Gwarancja jakości nauczania – przygotowanie muzyczne dziecka będzie kompleksowe pod kontem potrzeb dla dalszej nauki gry z nut na dowolnym instrumencie muzycznym. Metoda Lidii Bajkowskiej dzięki pedagogice zabawy i bajkowym treściom dydaktycznym dostosowana jest do percepcji dzieci od wieku przedszkolnego po wczesnoszkolny, dlatego każde dziecko – niezależnie od jego wieku, poziomu rozwojowego czy wykazywanych lub niewykazywanych wcześniej talentach muzycznych – z łatwością i prawdziwą radością nabędzie te same, wysokie kompetencje muzyczne (czyli profesjonalne przygotowanie do dalszej nauki w szkole muzycznej lub prywatnie, w celach hobbystycznych. Tak szeroka popularność Metody L. Bajkowskiej od 1992 r. wynika właśnie z jej atrakcyjności dla dzieci, łatwości nauki oraz gwarancji rezultatów nauczania!

Koszty programu

Program jest bezpłatny dla każdej placówki edukacyjnej (za wyjątkiem szkoleń). Nie pobieramy wstępnej opłaty franczyzowej ani cyklicznych opłat licencyjnych!

Jak realizować program?

1. Zajęcia w Twoim przedszkolu/zerówce/szkole musi prowadzić pedagog muzyczny z ważnym Certyfikatem Metody L. Bajkowskiej II lub III stopnia, ponieważ dbamy o ten sam, wysoki poziom nauczania w każdej placówce edukacyjnej.

  • Jeśli Twoja placówka nie zatrudnia takiej osoby, wówczas jeden z nauczycieli powinien odbyć szkolenie z Metody L. Bajkowskiej.
  • Zajęcia może prowadzić także pedagog „z zewnątrz” (np. w wielu niepublicznych placówkach realizację podstawy programowej często prowadzą nauczyciele muzyki, którzy współpracują z kilkoma przedszkolami/szkołami w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej).

2. Twoja placówka będzie prowadziła zajęcia Zerówki Muzycznej Metodą L. Bajkowskiej raz lub dwa razy w tygodniu – dla chętnych dzieci, które wykazują talenty lub zainteresowania muzyczne.

  • Zajęcia mogą być bezpłatne lub odpłatne (w zależności od polityki Twojej placówki). Jeśli zdecydujesz się prowadzić płatne zajęcia, samodzielnie określasz ich cenę (co przecież  może zależeć od różnych czynników – np. kosztów wynajmu lokalu, wysokości wynagrodzenia nauczyciela itp.).
  • Uczestnicy programu mają swobodny wybór skali jego oddziaływania w swojej placówce. Innymi słowy – program może objąć wszystkie dzieci np. w przedszkolu lub klasach I-III SP, może także objąć wybrany rocznik (np. 5-latków, 6-latków lub przez dwa lata – od 5. do 6. roku życia, dzieci w klasie I, II lub III), jednak możliwe jest także utworzenie odrębnej grupy, do której zapiszą się tylko chętne dzieci – np. w ramach zajęć dodatkowych (co może stanowić dodatkowe źródło finansowania dla placówek niepublicznych).

3. Twoja placówka musi posiadać instrument klawiszowy (pianino lub syntezator), inne instrumenty muzyczne dla dzieci (np. dzwonki chromatyczne lub diatoniczne) oraz dodatkowe pomoce dydaktyczne Metody Lidii Bajkowskiej.

4 Twoja placówka wprowadzi książkę pt. „Bajka o Piosence i Nutkach” jako podręcznik dla uczniów zerówki muzycznej. Jest to „narzędzie pracy” dziecka w domu – dzieci z wielką radością wracają do książki i powtarzają w domu materiał dydaktyczny z kolejnych zajęć w Zerówce Muzycznej. Dzięki temu praca nauczyciela staje się łatwiejsza, a poziom nauczania muzyki jest wyższy.

5. Na koniec każdego roku szkolnego Twoja placówka prześle nam prosty raport z pracy Zerówki Muzycznej. W ten łatwy i wygodny dla nauczycieli sposób nadzorujemy jakość nauczania Metodą L. Bajkowskiej.

Jak przystąpić do programu?

Wyślij nam zgłoszenie (wypełnij formularz na dole strony). Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku dni i przedstawimy szczegółowe informacje w tym zakresie.

Informacje dodatkowe

Zerówka Muzyczna

* Lidia Bajkowska jest „wynalazczynią” zerówek muzycznych i jedynym naukowcem, który przeprowadził badania nad taką formą edukacji artystycznej, przygotowującą uczniów do nauki w szkołach muzycznych. W latach 1980-1891 autorka otworzyła pierwszą zerówkę muzyczną w Polsce w ramach studiów doktoranckich na ówczesnej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki (obecnie – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Jej projekt badawczy zakończył się spektakularnym sukcesem, co udokumentowała (i jednocześnie spropagowała) Telewizja Polska w ramach programu „Camerata” (1981 r.). Przez wiele lat autorka prowadziła kolejne zerówki muzyczne w Warszawie i promowała je w całym kraju, co wraz z jej główną książką (metodą) zostało uhonorowane Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki w 1992 r.

„Obecnie przy każdej niemal szkole muzycznej w Polsce działają co najmniej zerówki muzyczne”*. Część z nich prowadzona jest pod inną nazwą (np. jako kursy przygotowawcze). Niemniej jednak każda zerówka muzyczna przy szkole muzycznej wykorzystuje filozofię dydaktyczną, która swoje korzenie czerpie z Metody L. Bajkowskiej (na etapie rozwoju tej metody z lat 1980-1981). Oczywiście jedne z takich placówek wykorzystują Metodę Lidii Bajkowskiej lub jej elementy, a drugie korzystają z własnych metod nauczania. Właśnie z tego powodu uruchamiamy program „Zerówka Muzyczna Metodą Lidii Bajkowskiej”, aby stworzyć standaryzację zerówek muzycznych i zapewnić tę samą, wysokość nauczania w każdej z nich.

Friedrich W. Fröbel jest twórcą przedszkoli (które nazwał „ogrodami dziecięcymi” – w języku niemieckim oraz w USA zwanymi „kindergarten”), a jego wynalazek od ponad stu lat jest filarem oświaty na całym świecie. Tak samo Lidia Bajkowska jest twórcą Zerówek Muzycznych, które już od ponad czterech dekad są filarem polskiego szkolnictwa artystycznego. Niniejszy program dla placówek edukacyjnych wyznacza nowy standard jakości w tym zakresie, aby każda zerówka muzyczna gwarantowała tę samą, wysoką jakość profesjonalnego wprowadzenia dzieci do edukacji muzycznej.

Więcej o o tej historii, wynalezieniu zerówek muzycznych i pracy badawczej Lidii Bajkowskiej przeczytasz w bezpłatnej publikacji „Metoda Lidii Bajkowskiej w opiniach pedagogów muzyki” (kliknij w ten link i pobierz e-booka).

* Twarowska M., „Wczesna edukacja muzyczna w realiach systemowych polskiego szkolnictwa muzycznego”, „Białostockie Studia Pedagogiczno-Muzyczne nr 1. Między dziełem a interpretacją”, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Warszawa 2010, s. 135.

Formularz zgłoszenia do programu

Zerówka Muzyczna Metodą Lidii Bajkowskiej